• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71000
+
-

نمایشگاه توانمندی روستاییان کشور در سمنان  برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار: وجود نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های استان به کشوراست

صنایع‌دستی
نمایشگاه توانمندی روستاییان کشور در سمنان  برگزار می‌شود

چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر کشور از ۲۴ تا ۲۷ مرداد در استان سمنان برپا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار سمنان از حضور گسترده این استان در چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر خبر داد و افزود: 31 استان کشور در این نمایشگاه توانمندی‌های خود را به نمایش خواهند گذاشت.

«حشمت‌الله عسگری» در جلسه هماهنگی برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر استان از طرح توسعه اشتغال روستاییان و عشایر به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت در حوزه معیشت روستاییان و عشایر نام برد و اظهار کرد: این طرح پیکره‌های اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده و برپایی نمایشگاه دستاوردهای روستاییان و عشایر کشور و به نمایش درآوردن بخشی از دستاوردهای این طرح ارزشمند دولت بسیار حائز اهمیت است.


مردمی بودن برنامه‌ها

وی با بیان این‌که مردمی بودن برنامه‌ها یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی است افزود: برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند میزان مشارکت مردم و روستاییان در اقتصاد ملی و ارزیابی محوریت حضور مردم را در برنامه‌های دولت مشخص کند.
معاون استاندار سمنان معرفی استان سمنان را ضروری خواند و گفت: استان سمنان در کشور یک‌ استان ناشناخته است و معرفی این استان به لحاظ وجود ظرفیت‌های منحصربه‌فرد خود در بخش‌های مختلف بخصوص منابع معدنی گچ و نمک و... باید مورد توجه قرار گیرد. 

عسگری از استان سمنان به عنوان گنجی پنهان نام برد و اضافه کرد: برند کردن ظرفیت‌های استان از موارد بسیار حائز اهمیت در معرفی بیش از پیش استان در سطح ملی است و با توجه به این‌که سهم‌ ما در آنتن ملی کم و اندک است وجود نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های استان به کشوراست. از همین رو باید در این مورد حضور فعال‌تری داشته باشیم.

وی بر لزوم تعمیق‌بخشی به شناخت مدیران از استان تأکید کرد و ادامه داد: مدیران در سطوح‌ مختلف باید استان سمنان را خوب بشناسند، چراکه معرفی استان نیازمند شناخت و اشرافیت کامل بر ظرفیت‌های استان است و باید در این نمایشگاه، ظرفیت‌های ناشناخته استان به نحو مطلوب معرفی شود.


همکاری دستگاه‌های اجرایی

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار سمنان با بیان این‌که مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید از همه توان خود برای حضور موثر در نمایشگاه بهره گیرند گفت: باید شرکت در نمایشگاه‌ها جدی گرفته شود و در همین مورد از دستگاه‌ها و مدیران فعال در نمایشگاه در جلسه اقتصاد مقاومتی قدردانی و با آن دسته از مدیران و دستگاه‌ها که کوتاهی کنند برخورد می‌شود.

وی از ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و دیگر دستگاه‌های اجرایی خواست مشارکت جدی‌تری در برگزاری نمایشگاه داشته باشد.
 عسگری با بیان این‌که وزن‌ مشارکت گروه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد گفت: انتظار می‌رود در همین مورد تعادلی بین رسته‌های شغلی و مهارتی وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که بسته‌بندی‌های محصولات باید در شأن ملی باشد اضافه کرد: همه محصولات در نمایشگاه باید استانداردهای لازم را داشته و مشتری پسند باشند و عرضه آنها قابل دفاع باشد. همچنین همه محصولات ارائه شده باید با اطلاعات مکتوب و متقن و قابل دفاع عرضه و لیبل‌ها و بروشور‌های مختلف برای معرفی محصولات ارائه شود.

عسگری بر انعکاس نقش تعاونی‌ها تأکید کرد و افزود: نقش تعاونی‌ها باید به طور مطلوب منعکس شود، چراکه تعاونی‌ها در استان سمنان عملکرد بسیار خوبی دارند و تمایل مردم به تشکیل تعاونی در حوزه‌های مختلف بسیار زیاد است.
وی با بیان این‌که در کمتر استانی مردم در فعالیت‌های اقتصادی اینچنین بایکدیگر مشارکت دارند بیان کرد: مشارکت بالا از ظرفیت‌های شاخص در این استان است و باید نقش تعاونی‌ها پرنگ دیده شود.

معاون اقتصادی استاندار سمنان از دستگاه‌های اجرایی خواست به گونه‌ای عمل کنند تا در بحث حضور در نمایشگاه هزینه‌ای به متقاضیان خرد تحمیل نشود. باید زمینه به‌گونه‌ای فراهم شود تا بهترین‌ها در نمایشگاه حضور یابند و کسی ازمشارکت مأیوس نشود.


معرفی منابع معدنی استان

وی بر معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های معدنی استان سمنان تأکید کرد و گفت: باید از فضای نمایشگاه برای معرفی بیشتر منابع معدنی استان بهره مطلوب گرفته شود. همچنین انتظار می‌رود در حوزه دفاتر خدمات روستایی و مشاغل مرتبط با ICT در روستاها نیز فعالیت جدی‌تری صورت گیرد. عسگری به رویکرد ویژه دولت به حوزه بانوان اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که دولت نگاه ویژه‌ای به حوزه بانوان دارد و منابعی نیز به همین منظور در نظر گرفته باید حوزه بانوان در نمایشگاه حضور جدی داشته و نقش زنان و توانمند‌سازی بخش‌هایی همچون زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایر بیش از پیش به نمایش گذاشته شود.


برپایی نمایشگاه با ۱۳ بخش

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر کشور در سمنان ۱۳ بخش دارد.

«مهدی صمیمیان» با بیان این‌که شعار این نمایشگاه «روستای ایرانی-کالای ایرانی» انتخاب‌شده است اضافه کرد: هدف از این گام تمرکز بیشتر بر رونق تولید، توسعه و تقویت کالای ایرانی در راستای شعار سال خواهد بود.
وی با بیان این‌که ستاد استانی شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر نیز با 5 کمیته مختلف تشکیل‌شده است اظهار کرد: اقدامات لازم، عملیاتی و تصمیمات مناسب برای حضور پررنگ، موثر و قوی روستائیان و عشایر استان در این نمایشگاه صورت گرفته است.

صمیمیان با بیان این‌که نمایشگاه سال ۹۶ بیش از یک‌میلیون نفر بازدیدکننده داشت بیان کرد: طرح استعدادها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و عشایری، معرفی طرح‌ها و پروژه‌های موفق روستایی و عشایری، معرفی روستاها و مناطق عشایری در دستور کار این نمایشگاه قرار دارد.

وی همکاری دستگاه‌های اجرایی را در این نمایشگاه ضروری خواند و افزود: توسعه برای سایر مناطق، معرفی کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها، نخبگان و مشاهیر مناطق روستایی و عشایری و معرفی جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و گردشگری از جمله عوامل مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید